Sivut

perjantai 16. marraskuuta 2012

Turvaistuintestivoittajia ja hitto että menee hermot!

Heinäkuussa vyöt oli vielä löysällä ja kieli ulkona.

Mä olen sitä mieltä, että kaikki lastentarvikkeet on keksitty vain dollarinkuvat silmissä. Kaikki maailman kulutushyödykkeet on keksitty vain siksi, että joku saa rahaa. Markkinatalous on tiettyyn pisteeseen saakka ihan ok, mutta näissä lasten turvajutuissa mennään kyllä välillä hysterian puolelle.

Ostin kaukaloksi meille ilman sen kummempia vertailuja Britax Babysafen telakalla. Jälkikäteen arvioiden ihan hyvä valinta sen puolesta, että tuo kaukalo on pärjännyt hyvin testeissä. Huono valinta siksi, että kun lapsen laittaa nykyään vöihin, se on kaksin kerroin kun niitä ei saa enempää löysytettyä. Tyttö on jotakuinkin 9 kg ja kaukalon pitäisi muka kestää 13 kg saakka - ei onnistu. Esimerkiksi Gracon kaukalossa on mahdollisuuksia säätää vöitä korkeammalle, niin käyttöikä pitenee.

En tutustunut käytettyjen kaukaloiden markkinoihin jostain syystä ollenkaan, mutta nyt kirppareita kierrelleenä tiedän, että kaukaloita on myynnissä kovastikin. Sen sijaan näitä turvaistuimia ei niinkään, varsinkaan hyväkuntoisia. Ihan ymmärrettävää: kaukalon käyttöikä on reipas puoli vuotta, turvaistuimella vuosia.

Koska haluan tehdä tämän nyt perusteellisesti, niin tein vertailukaavion istuimista. Otin siihen mukaan vain Autoliiton testissä arvosanan "hyvä" saaneet istuimet.

PainoluokkaHinta SuomessaHinta AmazonKäytettyjä?VyökiinnitysIsofix
Britax Römer Duo Plus9-18319167muutamaxx
Kiddy Guardianfix Pro 29-36339255eixx
Concord Transformer Pro9-362792351 kpl, 160exx
Cybex Pallas 29-36399299muutamax
Britax Römer Trifix9-18319eix


Googlettelin, luin Autoliiton turvaistuintestituloksia, Ylen kevyempää turvistestiä, selailin AV-palstoja vastauksen toivossa ja en oo löytänyt maailman parasta vaihtoehtoa. Tekee mieli valita halvin testivoittajista ja olla tyytyväinen. Tosin tuo edukkain Britax on vain 18 kiloiselle ja lapseni kasvuvauhdin huomioon ottaen saan kohta ostaa uutta istuinta.

Nyt ymmärrän av-palstojen ketjut aiheesta "Minkä ikäisenä olette kääntäneet lapsenne kasvot menosuuntaan?". Nää on tärkeitä kysymyksiä, ei naureta siellä! Juuri nyt pisintä kortta vetää Cybexin Pallas 2 -istuin, mutta se tarkoittaa sitä että vauvan on katsottava jo nyt menosuuntaan. Onko liian aikaista? Pitäiskö suojella vielä menosuunnalta? Kenellä on sama ongelma? Tai jokin ongelma?

3 kommenttia:

  1. Lasten turvatuotteiden hinnat on helppo nostaa korkealle, koska "etkö muka ajattele lapsesi turvallisuutta".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Lisäksi turvakaukaloiden parasta ennen-päiväys on ihan naurettavaa shittiä. Oikeasti, ei se muovi haurastu niin muutamassa vuodessa, etteikö se vauvaa pitäisi autossa ja jos kova tälli tulee, niin hengissä ei selviä kukaan vaikka kuinka on parastaennenpäiväykset kunnossa. (tää mielipide on tosin maalaisjärkinen, ei mihinkään faktaan perustuva)

      Poista
  2. Olen tehnyt vertailua eri turvaistuinten välillä nyt kohta puoli vuotta! Kerran olen jo ollut lähellä tuolin ostaa liikkeestä myyjän kehujen perusteella kunnes käväisin katsomassa tuolin arvostelut autoliiton sivuilta - siellä tämä myyjän "testivoittaja" olikin saanut arvosanan "välttävä". Kiukuttaa aivan suunnattomasti, sillä TIEDÄN ettei lasta tulisi laittaa autoon kasvot menosuuntaan lainkaan ennen 4-vuoden ikää ja silti jokainen myyjä väittää näiden istuinten olevan todella turvallisia. On monessa testissä todettu (esim. viimeisimmät Ruotsin autoliiton tekemät testit), että lapsi kaikella varmuudella pienissäkin nopeuksissa loukkaa niskan/kaulan jos istuu alle 3-vuotiaana kasvot menosuuntaan - täysin riippumatta siitä millainen tuoli on!! Tämä johtuu siitä tosi asiasta, että lapsen pää painaa alle 3-vuotiaana suhteessa kehoon paljon. Joten kun sitä päätä ei kuitenkaan pystytä millään pitämään istuimessa kiinni tulee se kasvot menosuuntaan istuessa retkahtamaan huomattavasti pahemmin kuin selkä menosuuntaan istuttaessa.

    Minä jatkan etsintää, mutta nyt on tuoli kuitenkin ostettava jos mielii jatkaa lapsen kanssa autoilua. Onneksi meidän neiti on todella hentorakenteinen ja kevyt, joten alhainen painoraja ei meille ole mikään ongelma. Kunhan vaan löydetään istuin joka kattaisi kaikki meidän tarvitsemat ominaisuudet - ja jonka vielä saisi Suomesta ostettua. Ulkomailta en jaksa lähteä tilailemaan, sillä ainahan on riski, että joudut sen palauttamaan ja niiden palautusten kanssa onkin sitten usein lirissä.

    VastaaPoista